De Publieke Waarde Safari is gestart.

Maatschappelijke wolven gezocht

Vannacht droomde ik dat maatschappelijke organisaties het verfoeide neo-liberalisme niet langer gehoorzaamden, maar botweg rechts inhaalden. Ze hadden de schapenvacht van het maatschappelijk domein afgeschud en maakten als commerciële wolven jacht op zoveel mogelijk publieke waarde. Alleen en in roedels. Met doelgerichte ogen, de marketingkaken op scherp en met een roestvrij stalen commitment aan tastbaar resultaat trokken ze de economische prairie in, vastbesloten om de vetste buit aan maatschappelijk heil mee terug te sleuren naar het hol dat wij de samenleving noemen.

Maar tusschen droom en daad…

Het is natuurlijk prima om de creatie van publieke waarde net zo zakelijk en doelgericht aan te pakken als die voor aandeelhouders. Wat dat betreft kunnen maatschappelijke organisaties veel waardevols leren van Shell, Unilever en andere vrije jongens. Wat ze daarbij in de weg staat, is dat we geen universele maat hebben voor maatschappelijk rendement. We hebben niet eens een definitie daarvan.

Gek genoeg staat dat manco organisaties in zorg, wonen, onderwijs en belangenbehartiging niet in de weg om dagelijks dit soort knopen toch door te hakken. Hoe doen ze dat?

Modellen? Wellicht. Er zijn er genoeg. Van doughnuts (Kate Raworth) en driehoeken (Mark Moore) tot de(zeer) Brede Welvaart Monitor van het CBS. Maar in de praktijk blijkt niemand ze te gebruiken. De meeste organisaties vinden daarvoor liever zelf een wiel uit. Dat betekent dat we in Nederland op dit moment beschikken over een enorme verzameling aan ideeën over sturen op publieke waarde en de verantwoording daarvan.

Samen sturen op publieke waarde

De komende tijd gaan we op ‘safari’ om die wielenstalling in kaart brengen. Graag ook bij jou. Kost een uur en daar krijg je alle (geanonimiseerde) bevindingen voor terug. Uiteindelijk doel is een set gereedschappen waarmee we publieke waarde beter beschikbaar maken voor besluitvorming en verantwoording.

Gedeelde waarde is daarbij dubbele waarde. Kopieer deze tekst daarom vrijelijk en zendt haar door naar collega’s in wie je ook een publieke wolf vermoedt. Maar vóór je op ‘send’ duwt: hoe stuur jij op publieke waarde? En wat staat je in de weg om daar méér van te realiseren? Op louis@ahelpingbrand.nl horen we het graag.